Mentaal welzijn

Mentaal welzijn

Leven met een chronische aandoening, zoals PAH, kan een impact hebben op uw emotionele welzijn en psychische gezondheid.
[1]

Het is helemaal niet abnormaal om onzekerheid of eenzaamheid te ervaren of om gefrustreerd of kwaad te zijn. Ieders ervaring is uniek en uw gevoelens kunnen in de loop van het proces fluctueren en veranderen.

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen met PAH angst en/of depressieve gevoelens ervaren.

[2]
Dit kan een enorme impact hebben op de levenskwaliteit.
[3]
[4]
[5]

Zorgen voor de psychische gezondheid als één van de bijkomende gevolgen van de diagnose van PAH is dan ook uiterst belangrijk.

mental-health

Neem de volgende tips in overweging om te zorgen dat je psychische gezondheid onder je aandacht blijft:

icon

Spreek met een professionele zorgverlener.

  • Het is belangrijk om eventuele symptomen van een kwetsbare psychische gezondheid met uw zorgverlener te bespreken, zelfs als ze mild zijn. Een vroege aanpak en preventie zijn cruciaal, omdat dit u zo vroeg mogelijk strategieën kan aanreiken die u helpen uw psychische gezondheid te behouden en te verbeteren.
  • Onthoud dat psychische gezondheid deel uitmaakt van uw algemene gezondheid en welzijn. Het is absoluut aanvaardbaar om dit te vermelden tijdens consultaties. Hoogstwaarschijnlijk hebben uw professionele zorgverleners patiënten met gelijkaardige behoeften behandeld.
icon

Praat met uw lokale patiëntenorganisatie.

  • Tekenen van een kwetsbare psychische gezondheid worden soms niet opgemerkt. Het is dan ook belangrijk om met uw familie en vrienden te communiceren om hen te helpen begrijpen hoe u zich voelt en wat uw behoeften zijn, Zo kunnen zij u ondersteunen.
  • Als u werkt, overweeg dan om met uw werkgever en collega’s te spreken over PAH en de impact die het kan hebben, zodat zij er over leren en u kunnen bijstaan op uw werk.
  • Praat met een patiëntenvereniging over beschikbare ondersteuning. Zij hebben mogelijk hulpbronnen of lokale voorzieningen voor het bieden van ondersteuning op het gebied van psychische gezondheid, bijv. een telefonische ondersteuning voor psychische gezondheid.
  • Probeer een ondersteunende groep van lotgenoten te vinden. Dit is een bijkomende manier waarop u in contact kunt komen met andere mensen met gelijkaardige ervaringen, wat u kan helpen om u minder alleen, meer verbonden en beter ondersteund te voelen.
icon

Dieet en beweging.

Overleg met uw behandelende arts wat hier mogelijk is en wat het beste is voor u. Zij zullen u graag advies geven hierin.

icon

Onthoud dat u niet alleen bent.

Onthoud dat u niet alleen bent. Veel mensen, of ze nu PAH hebben of niet, hebben ooit al geworsteld met hun mentale gezondheid. Het is belangrijk dat een kwetsbare mentale gezondheid herkend wordt en mee prioriteit krijgt in uw algemene zorg.

Ga naar de pagina Goed leven met PAH voor meer informatie.

References

Guillevin L, et al. 2013 Understanding the impact of PAH on patients' and carers' lives (v1.0)
Vanhoof J et al, Journal of Heart and Lung Transplantation, (2014), (v1.0)
NHS (2019), Overview-Clinical depression, Beschikbaar op: https://www.nhs.uk/conditions/clinical-depression/
NHS (2019), Overview-Generalised anxiety disorder in adults, Beschikbaar op: https://www.nhs.uk/conditions/generalised-anxiety-disorder/
Yorke et al. Eur Respir J 2014 (v1.0)
Logo